Nawodnienie organizmu młodego koszykarza

Nawodnienie organizmu młodego koszykarza

Utrata wody w organizmie poprzez pocenie się występuje podczas wysiłku fizycznego, aby rozproszyć ciepło ciała, a tym samym zapobiec gwałtownym wzrostom temperatury wewnętrznej ciała. Termoregulacyjne straty potu mogą być duże, szczególnie podczas intensywnych lub długotrwałych aktywności, takich jak – 2-godzinne treningi lub mecze koszykówki. Kiedy spożycie płynów jest mniejsze niż utrata potu, występuje niedobór wody w organizmie lub odwodnienie, a wytrzymałość może zmniejszyć utrata nawet 1% płynów ustrojowych. Termin „nawodnienie” będzie używany do określenia „normalnej” zawartości wody w organizmie lub utrzymania podstawowej masy ciała poprzez spożywanie płynów w celu całkowitego uzupełnienia utraty potu podczas wysiłku.

Wielu młodych sportowców jest nieprawidłowo nawodnionych. Choć wiadomo, że prawidłowe nawodnienie ma podstawowe znaczenie dla osiąganych wyników i zapobiegania urazom, wielu młodych zawodników nie otrzymuje płynów w odpowiedniej ilości. Jaki jest tego powód? Napoje mogą być niedostępne lub nie są dozwolone np. trenerzy nie pozwalają pić w trakcie treningów wcale lub niewystarczająco. Trenerzy nie zawsze przewidują przerwy, podczas których sportowcy mogą uzupełnić płyny. Należy zachęcać zawodników do ważenia się zarówno przed treningiem, jak i po treningu sportowym, co pozwala określić straty związane z poceniem się i odpowiednio uzupełnić straty płynów. Jeżeli ćwiczenia trwają krócej niż 60 minut, zawodnikowi wystarcza picie wody. Jeżeli natomiast trwają dłużej niż godzinę, zaleca się picie specjalnych napojów dla sportowców. Poranny mocz powinien mieć jasny kolor i dużą objętość.

Zawodnicy mają pić zgodnie ze schematem: po przebudzeniu, podczas każdego posiłku oraz przed treningiem/ zawodami, podczas nich i po treningu/zawodach. Ponadto powinni spożywać płyny w ciągu całego dnia; jeżeli nauczyciel nie pozwala przynosić napojów do klasy, lekarz musi wydać odpowiednie, oficjalne zalecenie umożliwiające ich przynoszenie i spożycie. Należy ponadto spożywać płynne posiłki np.  zupy, koktajle oraz przynosić wodę pitną/napoje dla sportowców na treningi.

Szybka nawigacja